Man bygger en hemsida för att sprida ett budskap oavsett om det är för att sälja varor, tjänster eller för att ge information kring något så är det hemsidans huvudsyfte. Att bygga en sida med minimalistisk design ställer högre krav på den som designar men lyfter fram just det viktigaste och rensar bort allt onödigt.
Valet av färger blir otroligt viktigt vid en minimalistisk design då användandet av bilder också är minimalt ger det möjlighet att på ett enkelt sett lyfta fram till exempel knappar eller områden man vill att besökaren ska fokusera extra på genom att använda färger.
Tillsammans med den minimalistiska trenden har även ”Dark theme” vuxit enormt och de båda går hand i hand. När man väljer att göra en mörk hemsida blir det viktigt att komma ihåg att innehållet ska vara lättläst och kontrasten mellan färgerna måste vara tillräckligt stor för att inte försvinna i innehållet.
En annan trend som snurrar just nu är stora rubriker. Likt minimalistisk design väljer man då att lyfta fram texten och även använda den som ett designelement. Företag som till exempel Google och Apple använder sig av alla tre trender jag nämnt ovan. Stora rubriker hjälper även till att sätta en tydlig hierarki på sidan.
Men är det rätt för just er att följa trenden och ha en minimalistisk webbdesign? Jag skulle säga att det är en fråga kring vad ni vill att ert företag ska förmedla och vilken målgrupp ni har men alla kan plocka med sig en sak från minimalistisk design, ta bort allt onödigt. Era besökare ger er endast några sekunders chans att imponera tillräckligt för att stanna kvar på sidan och väljer du då att lyfta fram massa onödiga saker som du har lagt in kanske för att fylla ut sidan i brist på fantasi så kommer era besökare att lämna och söka vidare efter det dem letar efter.
Be den som ska bygga din sida att göra en minimalistisk design så får du se om det är något som passar ert företag. En duktig designer kommer då att lyfta fram det som är viktigast för just era besökare och det går ju alltid att lägga till några extra bilder eller text om du skulle önska det i framtiden.